Przemyślenie życia i śmierci: upadek naszej tradycyjnej etyki

Filozofowie, notorycznie, są bardzo naładowani kością słoniową. Jednym z filozofów, który nigdy nie pasował do tej formy, jest australijski Peter Singer. Rzeczywiście, prawdopodobnie miał większą popularność wśród czytelników niż jakikolwiek zawodowy filozof od czasów Bertranda Russella i więcej sukcesów w dokonywaniu zmian w akceptowalnym zachowaniu. Co ciekawe, wokalista jest zwolennikiem teorii moralnej podobnej do teorii Russella, bardzo nowoczesnej, zachodniej, demokratycznej (a niektórzy powiedzieliby bardzo brytyjską) o utilitaryzmie. Utylitarna teoria moralna jest filozoficznym odpowiednikiem wyników badań w medycynie; zakłada, że to konsekwencje się liczą, a sukces (lub porażka) jest głównym wyznacznikiem wartości. Ten pragmatyczny element jest bardzo atrakcyjny dla amerykańskich intuicji, ale może też być bardzo reformistyczny – absolutom moralnym i tradycjom nie przyznaje się specjalnego autorytetu. Jego początki sięgają zaledwie stu lat, w pismach Jeremy ego Benthama i Johna Stuarta Milla, i już teraz mogą pochwalić się dużymi sukcesami w ruchach mających na celu zniesienie pracy dzieci i ustanowienie prawa wyborczego dla kobiet. Piosenkarz identyfikuje to, co uważa za niekonsekwencję w dzisiejszej etyce medycyny: prawo rodziców do przerwania wadliwego płodu w przeciwieństwie do braku prawa do odmowy ratunku dla uratowanego noworodka; różnica między sposobem, w jaki traktujemy nieodwracalnie nieprzytomnych pacjentów bez wykrywalnej elektrycznej aktywności mózgu (choć czasami z hormonalną aktywnością mózgu) a tym, jak traktujemy osoby bez wykrywalnej aktywności elektrycznej kory, które są równie nieodwracalnie nieprzytomne; i kontrast w podejściu do wycofywania wentylatorów lub rur karmiących, które prowadzą do nieuchronnej śmierci pacjenta i do działań takich jak wspomagane samobójstwo i eutanazja, które mają takie same konsekwencje.
W każdym przypadku, Singer wierzy, że uznaliśmy nowy zestaw wartości, oparty na rozpoznaniu znaczenia jakości życia pacjentów, ale zrobiliśmy to bez przekonania, niechętnie przyznając, że przekroczyliśmy już przestarzałą świętość doktryna życia. Jak to ujął, świętość życia należy uznać za liść figowy, który etyka powinna odrzucić.
Singer zamyka swoją książkę, omawiając kolejną niekonsekwencję w etyce medycyny, którą większość lekarzy z pewnością będzie bronić z pasją: różnicę w stosunku do ludzi poważnie uszkodzonych przez mózg i do innych naczelnych (nieuszkodzonych umysłowo). Ale warto posłuchać Singera; w kwestii ogólnej praw zwierząt miał większy wpływ na studentów na całym świecie niż jakikolwiek inny żywy filozof na temat współczesnego problemu moralnego. Widać wyraźnie jego poglądy na zwierzętach na temat tego, co uważa za kolejną etyczną niekonsekwencję: Wśród ruchu pro-life jest niewielu wegetarian . Oczywiście chciałby zobaczyć więcej wegetarian, ale nie więcej pro-life zwolennicy.
Biorąc pod uwagę tematy, które omawia, książka ta powinna być szczególnie kontrowersyjna, a przez to przyjemna w odbiorze dla lekarzy pracujących na marginesie życia – w trudnych do określenia momentach początkowych (neonatologów) i zakończeniach (neurolodzy). Niewiele osób zostanie wywalczonych z całego serca, ale wszyscy powinni cieszyć się poczuciem, że etyka zmienia się wraz z upływem czasu, i często zmiany, nawet gdy są kontrowersyjne, pojawiają się jako postęp
[patrz też: motodemont, luteina dopochwowa ulotka, flegamina baby ulotka ]

Tags: , ,

No Responses to “Przemyślenie życia i śmierci: upadek naszej tradycyjnej etyki”

  1. Zoja says:

    [..] odnosnik do informacji w naukowej publikacji odnosnie: białko[...]

  2. Old Regret says:

    Może nieładnie tak krytykować, ale ten artykuł naprawdę jest tragiczny

  3. Kordian says:

    [..] Cytowany fragment: kosmetyki naturalne SKLEP[...]

  4. Drop Stone says:

    czy to możliwe, żeby włókniak zniknął?

Powiązane tematy z artykułem: flegamina baby ulotka luteina dopochwowa ulotka motodemont